dinsdag 28 januari 2014

Havermout pannenkoeken

Je hebt zin in pannenkoeken, maar diep van binnen weet je dat ze niet zo gezond zijn. De klassieke mix maak je met wit meel, eieren, melk (bij voorkeur geen magere) en (vanille)suiker.
Erg lekker en nog lekkerder als je er nog een paar plakjes spek, kaas of banaan in mee bakt. Dan nog wat stroop en poedersuiker en smullen maar.

Vandaag moest voor dit klassieke recept toch een alternatief worden bedacht.
Om ze voedzamer en vooral minder ongezond te maken gebruikte ik de volgende ingredienten en liet ik de suiker weg:
-Havermout (ca. 200 gram)
-Sojamelk (naturel), (ca. 450 ml)
-Een snufje zout
-2 eieren
-Handje blauwe bessen
-30 ml tarwegrassap
-Snufje kaneel

Dankzij de bessen en het tarwegrassap kregen mijn pannekoekjes wel een apart kleurtje. Een mix tussen groen en paars/blauw. Maar ze waren erg lekker en na 2 stuks zat ik echt enorm vol.
Je kunt het sap natuurlijk ook weg laten. Sommige recepten wil ik niet verpesten en omdat het sap nu eenmaal een vrij aparte smaak heeft (de een ervaart het als bitter, anderen weer als drop- of anijsachtig en weer anderen moeten denken aan spinazie) is het geen aanrader om het overal maar doorheen te mengen. En aan 30 ml tarwegrassap per dag heb je in principe genoeg.

Tips als 'beleg': suikervrije jam, appelstroop, kaneel...en ook voor de hartige trek zou je bijvoorbeeld geitenkaas kunnen proberen.

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten